Obytná zóna
Informace k žádosti o zřízení obytné zóny v části ulice Hlubočepská (od zastávky MHD Hlubočepská po viadukt Buštěhradské dráhy).
Pokud máte zájem se na těchto aktivitách účastnit nebo na ně reagovat, spojte se se mnou – Ivan Havel, Pod Útesy 3.
Předběžný návrh
Nový návrh úpravy křižovatky Hlubočepská – Slivenecká
Úvahy k možné úpravě křižovatky Hlubočepská-Slivenecká v další fázi realizace obytné zóny (tj. při realizaci stavebních úprav, až se pro ně zajistí financování) naleznete na samostatné stránce.
Historie aktivit (od nejnovějších)
TSK – oddělení dopravního značení – červen 2013
Opatření se dostalo na TSK, se kterou si teď pravidelně volám. Vyvstaly nějaké nejasnosti ohledně projektu a stávajícího dopravního značení; poslal jsem tedy vysvětlení situace a fotodokumentaci stávajícíh stavu a dohodli jsme se na mé účasti u místního šetření. Termín realizace nechci odhadovat, všechno je jaksi složitější, než jsem předpokládal.
Opatření obecné povahy – 22. května 2013
Konečně. Dne 22. 5. vydal na základě žádosti občanů odbor dopravy opatření obecné povahy stanovení místní úpravy provozu na pozemní komunikaci v ulici Hlubočepská a Pod Útesy. Dne 29. 5. bylo opatření zasláno na TSK.
Dotaz nastav řízení k stanovení DZ – 12. dubna 2013
Minulý pátek jsem mluvil s ing. Malíkovou a tehdy odhadovala, že už tento týden bude viset oznámení o změně dopravního značení na úřední desce. Když jsem zavolal dnes, dozvěděl jsem se, že si ještě před vyvěšením vyžádal dokumentaci k posouzení vedoucí odboru ing. Růžička, aby ještě posoudil umístění parkovacích míst. Drobné zpoždění, ale pokud by se vyvěsilo oznámení na úřední desku příští týden, pak by žádost na TSK k realizaci mohla odejít v cca půlce května. Samotná realizace by tak snad mohla být hotova do letních prázdnin.
Možné varianty zpomalovacích prahů
Při poslední návštěvě odboru jsme diskutovali o výběru zpomalovacího prahu, pro současnou “nestavební” fázi zavedení obytné zóny padají v úvahu dva druhy – segmentový a “asfaltová vlna”. Pokud by bylo pouze na mne, přiklonil bych se k segmentovému prahu (žluté plastové terče) – pro cyklisty, kočárky snádno zdolatelné – pokud se tedy trefí mezi terče – a i jako řidiči automobilu mi přijdou příjemnější na přejetí. Ještě je dost času vybírat, pravděpodobný termín realizace je až před letními prázdninami – napište mi prosím vaši preferenci.
Žádost o stanovení dopravního značení – 25. února 2013
Po dohodě odborem dopravy jsem podal žádost o stanovení svislého a vodorovného značení podle studie obytné zóny ve variantě bez stavebních úprav (předpokládaná první fáze změn). Za to, aby co nejdříve následovaly i stavební úpravy – příjemnější zvýšené prahy namísto zpomalovacích terčů, vyvýšený chodník okolo rohu u zastávky namísto “pouhých” namalovaných pruhů na vozovce a snad i kompletní rekonstrukce povrchů – budeme ještě muset dále bojovat.
Na základě připomínek z jednání s Ing. Malíkovou z odboru dopravy jsem upravil náš návrh (změna umístění značek, posunutí hranice zóny k mostu přes potok v ulici Pod Útesy) –
– oficiálně podaná verze je k prohlédnutí zde.
Parkování jsem ponechal v návrhu beze změny, byli jsme však upozorněni, že odbor dopravy má jiný názor, nechce oproti současnému stavu parkovací místa rozšiřovat a povolí zřízení parkovacích ploch pouze v rozsahu již minulý rok schváleném pro dopravní studii firmy JRD.
Zasedání dopravní komise – 30. ledna 2013
Byl jsem pozván prezentovat náš návrh na jednání komise dopravní, kam jsem dorazil i s Evou Velkovou. Představil jsem naší vizi i důvody – především nevhodnost současného uspořádání s nefunkčními chodníky, bezpečnost chodců, rizikový výstup ze zastávky, legalizaci parkování. Pan místostarosta Zapletal poznamenal, že tato regulace této části Hlubočepské se již projednávala – sdělil jsem, že nám jsou výsledky těchto jednání (mezi developery a městskou částí) známy, ale v naší části ulice tyto studie řeší pouze regulaci parkování, nikoliv bezpečnost, a proto jsme neměli důvod od našeho návrhu upouštět (naše iniciativa vznikla již na podzim 2011, tedy dříve než zmíněné studie). Reagoval jsem i na přetrvávající výhrady vedoucího odboru dopravy k možné hře dětí na komunikaci v rámci obytné zóny s ohledem na místo a intenzitu dopravy. Podle nás je hra dětí jen jeden z mnoha atributů obytné zóny, ne nutným k její existenci. Za sebe jsem prohlásil, že své děti hrát líný tenis na ulici posílat nebudu a nepředpokládám, že by se této možnosti využívalo v takové míře, aby to v budoucnosti působilo komplikace v dopravě.
Od jednání komise jsme se s Evou Velkovou a Mirkem Skřípkem již několikrát setkali s vedoucím odboru dopravy ing. Růžičkou; sice není stále nic jistého, ale šance na zřízení obytné zóny – alespoň formou svislého a vodorovného značení, bez stavebních úprav – vypadá nadějně!
Žádost byla podána 9. ledna 2013
Žádost spolupodepsalo více než 100 obyvatel Hlubočep. K přečtení je zde.
Setkání k návrhu na zřízení obytné zóny
Pokud s návrhem obytné zóny souhlasíte, přijďte jej v pondělí 17.12. v 19:00 podpořit svým podpisem do salónku Besední restaurace. Pokud o smyslu obytné zóny máte pochybnosti, přijďte také, rádi o tom s vámi budeme diskutovat.
Diskuze k obytné zóně v Besední restauraci
Ve čtvrtek 6.12. večer bychom chtěli se všemi sousedy prodiskutovat náš návrh obytné zóny. Sejdeme se ve 20:30 v salónku Besední restaurace.
Proč požadujeme vytvoření obytné zóny
- Zvýšení bezpečnosti chodců v celé délce zóny. Klíčovou částí návrhu je zrušení chodníku, který v současnosti není z důvodů malé šířky (1 – 1,5 m) chodci téměř využíván, což ani jeho případná oprava nezmění (pozn.: podle vedoucího odboru dopravy Ing. Růžičky jsou chodci povinni používat chodník tam, kde je, to, že se na něj nevejdou je neomlouvá; v realitě vidíme úplný opak, při intenzitách pěšího provozu v Hlubočepské ulici není možné, aby se chodci, často s kočárky, na takto úzkém chodníku vešli a míjeli). Chodci, cyklisti i automobily se tedy tísní na úzkém prostoru uprostřed vozovky. Sjednocením výškové úrovně by se tento prostor výrazně rošířil (rozdílné funkce jsou potom vyznačeny např. změnou povrchu, barvy) a tím se usnadnil pohyb i vzájemné míjení všech účastníků provozu. Podle zkušeností odborníků je takovéto uspořádání, vyžadující od automobilistů, cyklistů i chodců vzájemnou ohleduplnost, jednoznačně bezpečnější.
- Řešení nebezpečného vstupu chodců do ulice Hlubočepská ze zastávky MHD. Tím, že přestala parkovat auta u vjezdu do ulice se paradoxně zvýšilo nebezpečí pro chodce (parkující automobily tehdy působily jako zklidňující prvek při prakticky neexistujícím chodníku podél jižní strany ulice). Automobily nyní vjíždějí na hlavní silnici, aniž by mohli včas registrovat chodce přicházející ze zastávky. A naopak, pěší vycházející z ulice se musí obávat automobilů přijíždějících do ulice směrem od přejezdu, nezřídka míjejích jen těsně roh domu č.p. 62. V rámci vjezdu do obytné zóny je navrhnuto zřízení krátkého úseku chodníku umožňujícího bezpečný vstup chodců do ulice.
- Úsek ulice od zastávky MHD “Hlubočepská” směrem do údolí je z hlediska pěšího provozu zdaleka nejrušnější v širokém okolí. Počet chodců a cyklistů převyšuje 7x počet automobilů a měl by proto být vzat v potaz v dopravních úpravách komunikace. Intenzity procházejících chodců a projíždějících cyklistů a automobilů byly takto spočítány během pozdního odpoledne všedního dne minulý podzim (chodci s cca 5x intenzitou oproti automobilům, cyklisté s cca 2x intenzitou oproti automobilům). Lze předpokládat, že o víkendu se vzhledem k výletní atraktivitě Prokopského údolí poměr neautomobilové a automobilové dopravy vychyluje ještě více na stranu chodců/cyklistů.
- Konečné vyřešení (legálního) parkování. Podle vedoucího odboru dopravy Ing. Růžičky parkující vozidla v kaštanové aleji porušují předpisy a případné vyhrocení situace vyústí v pokuty-odtahy městskou policií. Zákon je opravu na jeho straně, podle silničního zákona, § 25, platí “Při stání musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro každý směr jízdy;”. V rámci obytné zóny toto ustanovení nemusí platit, je možné zavedení tzv. obousměrné komunikace s jednopruhovým dopravním prostorem v místě parkovacího stání (viz TP 103, str. 19). V tomto uspořádání je vyžadován minimální průjezdný prostor pouze 3,5 m. Takto je možné vytvořit plochy pro parkovací stání prostřídané po max. 50 m místy pro vyhýbání vozidel. Parkovací stání navržená ve studii obytné zóny legalizují parkování v ulici Hlubočepská.
Bude omezena automobilová doprava?
- Na rozdíl od pěší zóny, kde je povolen vjezd jen vozidlům vyznačeným ve spodní části dopravní značky, není vjezd vozidel do obytné zóny omezen.
- Řidiči projíždějící zónou ovšem musí být ohleduplní vůči ostatním účastníkům provozu sdílejícím společný prostor.
- V obytné zóně je omezena rychlost na 20 km/h.
Výtah ze Zákona o silničním provozu 361/2000 Sb. § 39
- “V obytné a pěší zóně smějí chodci užívat pozemní komunikaci v celé její šířce, …”
- “V obytné zóně a pěší zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 20 km.h-1. Přitom musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům, které nesmí ohrozit; v případě nutnosti musí zastavit vozidlo. Stání je dovoleno jen na místech označených jako parkoviště.”
- “V obytné zóně a pěší zóně musí chodci umožnit vozidlům jízdu. To platí i pro děti hrající si v obytné zóně.”